Een van mijn passies is bewegen. Ik ben van jongs af aan behoorlijk sportief geweest. In mijn jeugd deed ik aan hockey, tennis, paardrijden en zeilen. Toen ik wat ouder werd sportte ik periodes wel vier tot vijf keer per week. Ik heb alle sportschoolklasjes wel zo’n beetje doorlopen, langere tijd aan yoga gedaan, crossfit, wielrennen, hardlopen en sinds een aantal jaar hockey ik ook weer. Nu kom ik op een andere manier in beweging: ik zet iedere dag minimaal 8.000 stappen.

Onbalans

Die 8.000 stappen zijn nu mijn voornaamste lichaamsbeweging, omdat ik de laatste jaren de balans met betrekking tot bewegen kwijt was. Dat heeft mede te maken met de zware burn-out die mij overkwam in 2015. In de periode daarna kwam ik lange tijd amper nog van de bank af. Opstaan om een boterham te smeren was voor mij al een te grote inspanning. Hoe ik daar uiteindelijk uit ben gekomen is een ander verhaal, maar sindsdien heb ik steeds meer een haat-liefde verhouding gekregen met sporten.

Je hoort altijd verhalen over hoe sporten kan bijdragen aan herstel van depressie, burn-out, overspannenheid, oververmoeidheid. Maar ik kan denk ik nu wel zeggen dat sporten lange tijd bij mij juist niet heeft bijgedragen. De voornaamste reden dat ik in een burn-out kwam, was namelijk mijn perfectionisme en het feit dat ik altijd heel streng ben geweest voor mezelf. Dat projecteerde ik vervolgens op het sporten – onder het mom van ‘dan ga ik me snel weer beter voelen’ – , met als gevolg dat ik al mijn reserves juist weer uitputte en vervolgens terug bij af was.

Minder sporten, meer bewegen

Ik denk dat ik nu, vier jaar later, kan zeggen dat ik eindelijk de balans op ‘sportgebied’ weer teruggevonden heb. Ik ‘sport’ op het moment niet veel. Ik speel een (deel van) een hockeywedstrijd op zondag, maar de hockeytraining op woensdagavond sla ik meestal over omdat deze pas om 21.00 uur begint en ik dan eigenlijk alleen maar mijn reserves aan het einde van de dag uitput. Dat betekent echter niet dat ik niet beweeg. Wat ik wel heel bewust doe, is ervoor zorgen dat ik elke dag minstens 8.000 stappen zet en ik zal je vertellen waarom.

Toen ik nog een kantoorbaan had en met mijn auto naar het werk ging, liep ik soms op een dag nog geen 3.000 passen. Ik werkte onregelmatige diensten, dus ik sportte dan ’s ochtends of ’s avonds om te ‘compenseren’ voor het weinige bewegen, maar dat ging eigenlijk weer ten koste van mijn energie. Ik voelde dan kort na het sporten de high van de adrenaline, maar wat later voelde ik me volledig uitgeput. Nu ben ik erachter wat voor mij wel werkt en dat is meer bewegen door de dag heen. In mijn geval houd ik minstens 8.000 stappen per dag aan. 

Geen 10.000, maar 8.000 stappen

Terwijl je dit leest, zul je waarschijnlijk al gedacht hebben ‘hè, de norm waar ik altijd over gehoord heb is toch 10.000 stappen?’, maar dat is nooit officieel bewezen. Dat idee komt oorspronkelijk uit Japan en was niets minder dan een marketingtruc om een stappenteller aan de man te brengen begin jaren ’60. Veel stappentellers en activity trackers van nu hebben dat ‘trucje’ overgenomen. Heb ik dan wel bewijs voor die minimaal 8.000 stappen? Nee, ook niet, maar ik heb wel een onderbouwing voor hoe ik erop ben gekomen.

De World Health Organization hanteert de volgende richtlijn op het gebied van bewegen als het gaat om volwassen personen: 150 minuten per week aan activiteiten op gemiddelde intensiteit, of 75 minuten per week op hoge intensiteit. In Nederland is de norm voor volwassenen: 30 minuten matig intensief bewegen voor tenminste vijf dagen per week. Uit verschillende wetenschappelijke studies is gebleken dat dit gelijk staat aan dagelijks 7.000 tot 8.000 stappen, mits 3.000 stappen hiervan op matig intensief niveau zijn gezet.

Lopen, lopen, lopen

Nogal een losse onderbouwing dus, maar het werkt voor mij. Je moet de grens toch ook ergens trekken en op sommige dagen loop ik zelfs nog een stuk meer. Het zorgt er ook voor dat ik me bewuster ben van hoeveel ik beweeg per dag. Moet ik nog een boodschap halen? Dan doe ik dat lopend. Moet ik naar het treinstation of de bushalte? Dan probeer ik ook zoveel mogelijk daar naartoe te lopen. Het kost wellicht wat meer tijd, maar ik maak ondertussen mijn hoofd leeg en het zijn automatisch ook nog eens pauzes die ik tijdens het werken nog wel eens wil vergeten. Ook probeer ik elke middag voor of na de lunch een wandeling te maken in de natuur.

Sporten

Ik voel me een stuk fijner nu ik mezelf niet meer uitput met sporten, maar wel nog steeds genoeg beweging pak op een dag. Op den duur hoop ik wel weer wat meer te kunnen sporten, maar dat bouw ik langzaam op. Wat ik ook interessant vind om uit te proberen is iets wat ik onlangs las op dekrachtigevrouw.com. Daar staat in dit artikel uitgelegd, waarom je als vrouw eigenlijk niet langer dan 45 minuten moet trainen. Vandaag maakte ik daarmee een begin. Ik deed een minibootcamp in het park: drie rondjes hardlopen en wat krachtoefeningen in totaal 45 minuten. Heen en terug naar het park ben ik lopend gegaan. Twee vliegen in een klap!

Ik ben heel benieuwd naar hoeveel jij beweegt op een dag! Haal jij de 8.000 passen? Laat het me weten in een reactie hieronder.


Geraadpleegde bronnen:
https://www.volkskrant.nl/de-gids/blijf-je-fit-met-10-000-stappen-per-dag~b0409845/
https://www.fit.nl/gezondheid/hoeveel-stappen-dag
https://www.hartstichting.nl/nieuwsbrieven/gezond-leven/bewegen/interview-thea-kooiman-bewegen-en-stappentellers